Olen aikaisemminkin maininnut, että olen keskittynyt WW2 "opinnoissani" lähinnä suuriin linjoihin, ja niihin isoimpiin rähinoihin ja käännekohtiin. En tosiaankaan tiennyt, että Aatulla oli käytössään (ja kaikilla muillakin natsijohtajilla) tämmöinen massiivinen liikkuva (panssaroitu) komentokeskus, joka oli myös oikeasti todella kovassa käytössä.
Sen tiesin entuudestaan miten älytön logistiikka koko höyryveturiliikenne on kaikkiaan ollut, että sieltä ei tullut yllätyksiä. Sopii lähteä tutkimaan mitä on aikoinaan tarvittu, että on saatu yksi höyryveturi kulkemaan halki Euroopan. Sana joka tulee sen kurssin jälkeen mieleen, on lähinnä "järjetöntä". Kyllä vaan sähkölokomotiivi on hieno keksintö.
Natsit pistivät homman omalta osaltaan täysin överiksi, vai mitä voi sanoa esimerkiksi siitä, että rakensivat Aatun ja Mussolinin tapaamisia varten pommisuojan, johon mahtui ajamaan sisään koko hemmetin junan? Kaksin kappalein, koska pitihän kaverinkin juna saada tarvittaessa suojaan. Miettikää: kaksi melkein puolen kilometrin pituista keinotekoista tunnelia. Teräsbetonirakennelmat, joita käytettiin tasan kaksi kertaa. Kyllä tuli käyttötunnille hintaa, huh-huh.
Mielenkiintoinen dokkari, joka valoittaa yhtä pientä, mutta tärkeää osaa Aatun touhuista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti