maanantai 2. tammikuuta 2017

Helghast Shadow Fall - PS4

Tämä taisi olla vähän lyhyt? Kolme iltaa ja se oli siinä, en tosin kovin tarkkaan nuohonnut nurkkia. Ihan vaan siksi, että se aikaisempien (Killzone) osien fiilis jäi saavuttamatta. Hieman saattaisi harnittaa, jos olisin tästä täyden hinnan maksanut.

Kentät eivät olleet samanlaisia putkijuoksuja kuin aikaisemmissa osissa, vaan niissä sai liikkua vapaammin. Tämä on tietysti hyvä asia, mutta ei tämä nyt oikein toiminut. Massiiviset taistelut puuttuivat, ja niistä minä aikaisemmissa osissa pidin erityisesti. Tyhmiähän ne avustajina hääränneet, koneen ohjaamat apurit ovat, mutta aina ne välillä saivat jotain aikaankin.

Tämä on enimmäkseen soolojuoksu, ja kun joukkoja ei ole apuna, on kehitelty uusia kikkoja. Pelaajalla on jatkuvasti käytössään apuri, joka on semmoinen lentävä droidi ja aika kätevä kapistus. Siis silloin kun ei ole lataamassa itseään tms. Miksi sitä suotta pistää itseään vaaraan, kun voi usuttaa apurin kohteen kimppuun? Ohjaus oli helppoa, ja droidin "köysirata" toiminto oli ihan turha. Sitä tarvitsi niin harvoin, että sen muisti aina siinä vaiheessa, kun tien katkoi kuilu ja oli aikansa ihmetellyt, että mistä reitti kulkee: "ai niin, siinä apurissahan oli tämmöinenkin toiminto" ja taas mentiin. Apuri voi myös elvyttää pelaajan hahmon, jos pelaajalla sattuu olemaan adrenaliinipusseja (Pulp Fiction anyone?) ja niitä on kentissä aika harvakseltaan.

Pleikkarin uusia ominaisuuksia oli käytetty hyväksi, ja tulivat nopsaan tutuiksi. Esimerkiksi tiesin, että PS4 ohjaimessa on kaiutin, mutta kyllä se hieman säpsäytti, kun sieltä ensimmäisen kerran alkoi kuulua ääntä. Tietysti voluumit olivat vielä tapissa, ja sai tunkea ohjainta sohvatyynyn alle "mutelle", ettei koko kämppä herää siihen mekastukseen. Ne äänet muuten pitää säätää sitten konsolin, ei pelin asetuksista, maltillisemmiksi. Uuden ohjaimen options/start näppäimien sijoittelu, koko yms. on mielestäni epäonnistunut. Niitä ei taatusti tule painaneeksi vahingossa, kun niitä saa etsimällä etsiä jos/kun niitä tarvitsee. Huono ratkaisu, vanha oli paljon parempi.

Pelin grafiikka rullasi komeasti, sen puolesta ei valittamista. Ne pulmat toistivat itseään, ja olivat turhankin helppoja, kun hokasi ratkaisun avaimen. Lopussa oli ihan hauska pikkutehtävä, joka oli "kiva ylläri". Jäin jo hölmistyneenä katsomaan lopputekstejä, että "Ai? Tää oli täsä ny sitten?", mutta sitten sieltä tuli vielä tuo pikku tehtävä.

Eivät tainneet tekijätkään ihan täysin luottaa tähän, kun tätä ei nimetty Killzone neloseksi.

Sitä odotellessa. Tätä tulee tuskin ihan äkkiä pelattua uudestaan, vaikkei tässä suurempia vikoja ollutkaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti